Dziedzictwo zakonu
Asyžius
Tai šventojo Pranciškaus gimtasis miestas. Čia rasite Šventojo Pranciškaus baziliką (ja rūpinasi OFMConv), kurios apatinėje bažnyčioje yra vargšo kapo koplyčia. Baziliką puošia garsiosios XIII a. Cimabuego freskos. Kita svarbi Asyžiaus vieta yra Rivotorto, kur rekonstruota pirmoji grota, tarnavusi pirmajam vienuolynui (ja rūpinasi OFMConv). Asyžiuje taip pat yra Mergelės Marijos Angelų Karalienės bazilika (Porciunkulė), kuri yra ordino lopšys (rūpinasi OFM).
Pranciškonų mokykla
Tai filosofinė ir teologinė scholastinė srovė, įkurta pranciškonų scholastų ir kilusi XIII a. Anglijoje. Doktrina grindžiama šventojo Pranciškaus Asyžiečio mistika ir dvasingumu bei ankstyvosios scholastikos augustinizmu; ji polemizavo su tomistine dominikonų mokykla. Pagrindiniai atstovai: Aleksandras iš Halės, šventasis Bonaventūra, palaimintasis Jonas Dunsas Škotas, Rodžeris Bekonas, Viljamas Okamas.
Liturginės sekos
Pranciškonai labai gerbia Dievo Motiną. Švenčiausiosios Mergelės Marijos garbei XIII a. buvo sukurta garsioji sekvencija „Stabat Mater“ (lot. Stabat Mater dolorosa – nuolatinė skausmų Motina), kurios autorius yra pranciškonas Jacopone da Todi. „Dies irae“ – garsioji viduramžių sekvencija, kurios autorius – italas pranciškonas Tomas iš Celano (1190-1260), pirmasis šventojo Pranciškaus Asyžiečio biografas. Būtent iš šio veikalo kilo maldose už mirusiuosius plačiai vartojama invokacija: „Gerasis Jėzau ir mūsų Viešpatie, suteik jiems amžinąjį atilsį„ (“Pie Iesu Domine, dona eis requiem”).
Kalvarijos ir Kryžiaus kelio stotys
Nuo XIV a. pranciškonai daugelyje šalių pradėjo statyti vadinamąsias kalvarijas, t. y. šventuosius kompleksus, skirtus Kristaus kančios kultui. Taip buvo simboliškai atkuriamos su Kristaus kančia susijusios vietos Jeruzalėje. Kalvarijos buvo steigiamos ant kalvų, primenančių Jeruzalės vietovę, ir jose buvo statomos kančios stotys – koplyčios ir bažnyčios. Kartais kalvarijose būdavo įrengiami vadinamieji Dievo Motinos keliai. Garsiausios Lenkijos kalvarijos yra Kalvarijoje Zebžydovska (Kalwaria Zebrzydowska, OFM) ir Kalvarijoje Paclavska prie Pšemyslio (Kalwaria Pacławska, OFM Conv).
„Šventojo Pranciškaus Asyžiečio gėlės“
Italų kalba „Fioretti di San Francesco“ – tai Toskanos dialektu spalvingai užrašytų gyvų ir nuotaikingų istorijų iš pirmųjų pranciškonų gyvenimo rinkinys. Jis datuojamas 1375-1396 m., autorius nežinomas.
Gyvosios prakartėlės
Šią tradiciją pradėjo šventasis Pranciškus Asyžietis 1223 m. Italijos Greccio mieste, kur jis surengė Kalėdų prakartėlę, kad padėtų paprastiems žmonėms suprasti Kristaus įsikūnijimo paslaptį. Šis paprotys taip pat paplito, kai per Kalėdas bažnyčiose būdavo statomos prakartėlės.
Asyžiaus dvasia
Šventojo Tėvo Jono Pauliaus II iniciatyva 1986 m. spalio 27 d. Asyžiuje įvyko garsusis pasaulio religijų atstovų susitikimas, sušauktas išreikšti bendrą susirūpinimą žmonijos ateitimi. Kiekviena iš jų – pagal savo tradiciją – tuo metu meldėsi už taiką. Ši iniciatyva paskatino tolesnį dialogą ir bendradarbiavimą, kurio rezultatas – vadinamoji Asyžiaus dvasia, t. y. žmonių, konfesijų ir religijų atvirumas ir susitaikymas. Antrą kartą tokį susitikimą Jonas Paulius II sukvietė į Asyžių 2002 m. sausio 24 d.
Herbas
Sukryžiuotos dvi rankos Kristaus su vinių žyme ant delno ir šventojo Pranciškaus (su habitu) su stigmomis ant delno, su kryžiumi rankų viduryje.
Pašaukimas
1. Pax et bonum (lot.), pace e bene (it.) – taika ir gėris.
2. Deus meus et omnia – mano Dievas ir visi dalykai (mano).
Simbolis
Graikiška raidė Tau, primenanti kryžiaus formą. Šventasis Pranciškus dažnai naudojo raidę Tau kaip parašą ir grafinę santrumpą, savotišką jo gyvenimo būdo „logotipą“.
Simbolis paimtas iš biblinės Ezechielio knygos (Ez 9,4). Pranašiškoje vizijoje ženklas buvo nupiešiamas ant Dievo išrinktų ir Jo ypatingai globojamų žmonių kaktos.
Pranciškonų istorija
Po šventojo Pranciškaus mirties (1226 m.) vienuoliai pasidalijo į dvi grupes. Pirmoji norėjo išsaugoti pradinį įkūrėjo gyvenimo radikalumą ir jai priklausė nedidelis skaičius vyresnio amžiaus vienuolių. Antroji pasirinko ordino funkcionavimą ir veiklą pritaikyti prie vis didėjančio brolių skaičiaus ir naujų Bažnyčios jiems keliamų uždavinių. Šių vienuolių buvo didžioji dauguma.
Šią įtampą sušvelnino generolas šventasis Bonaventūras iš Bagnoredžo (1217-1274), vadinamas antruoju ordino įkūrėju. Iki XIII a. pabaigos pranciškonai turėjo vienuolynų daugelyje Europos šalių, o jų skaičius viršijo 30 000. Tuo metu ordine atsirado dar vienas reformų sąjūdis – vadinamieji dvasininkai. Būtent jie inicijavo vadinamąją observanciją – griežto regulos laikymosi judėjimą. XV a. viduryje šis judėjimas rado didelį gynėją šventojo Bernardo Sienos (1380-1444), ordino generalinio vikaro, asmenyje.
1517 m. popiežius Leonas X Romoje sušaukė visų pranciškonų – tiek observantų, tiek ir tų, kurie sudarė ordino branduolį – konventualų, vykdžiusių formalią valdžią observantams, – kapitulą. Iki 1517 m. ordinas turėjo vieną generolą, kuris visada buvo pranciškonas iš pagrindinės srovės (konventualų).
Šioje kapituloje observantams buvo suteikta nepriklausomybė, jie buvo pavadinti Mažesniaisiais reguliariaisiais observantais ir jiems buvo patikėtas ordino antspaudas. Šiuo popiežiaus sprendimu ordinas buvo oficialiai padalytas į du savarankiškus ordinus: Mažesniuosius brolius konventualus ir Mažesniuosius brolius observantus. Nuo tada kiekvienas ordinas rinkosi savo generolą.
Vėlesniais metais observantų ordine susiformavo naujos frakcijos: reformatai, alkantaristai, rekolekcininkai ir vadinamosios mažosios reformos broliai. 1897 m. popiežius Leonas XIII sujungė visas šias frakcijas į vieną ordiną, pavadintą Mažesniųjų brolių ordinu.
XVI a. tarp vienas po kito vykusių reformų judėjimų atsirado Mato iš Basčio frakcija, kuri inicijavo Trečiojo pranciškonų ordino susikūrimą. Šią frakciją rėmė ir oficialiai globojo konventualų ordinas. 1528 m. popiežius Klemensas VII leido įsteigti naują Mažesniųjų brolių kapucinų ordiną, oficialiai patvirtintą 1619 m.
Mažesniųjų brolių konventualų ordinas
Mažesniųjų brolių konventualų ordinas – lotyniškai Ordo Fratrum Minorum Conventualium (OFMConv) – laikomas viena pagrindinių srovių, siekiančių ordino ištakas – šv. Tai liudija gatvių pavadinimai daugelyje Europos miestų, kuriuose pranciškonai įsikūrė jau XIII a. pirmoje pusėje (Lenkijoje – Pranciškonų gatvė Krokuvoje). Mažesniųjų brolių konventualų ordino pavadinimas dokumentuose aptinkamas jau 1250 m. Pirmasis vienuolynas Lenkijoje įkurtas 1236 m. Vroclave, antrasis – Krokuvoje (1237 m.).
Terminas „konventualai“ kilęs iš lotyniškojo conventus (bendruomenė, bendra gyvenamoji vieta). Jis reiškia gyvenimo būdą ir veiklos vykdymą, pagrįstą gyvenimo konventualų bendruomenėje prioritetu. Šiam ordinui būdinga tai, kad savo apaštalavimą ir pastoracinę veiklą jis vykdė per dideles bendruomenes, daugiausia miestuose.
Iki Prancūzijos revoliucijos (1789 m.) vienuoliai dėvėjo pelenų spalvos drabužius. Šiandien daugelyje pasaulio šalių pranciškonai vėl grįžta prie šios spalvos. Lenkijoje pranciškonai dėvi juodos spalvos habitą, gobtuvą, baltą virvę (diržą) ir pranciškonišką škaplierių.
Vienuoliai vadinami pranciškonais. Daugelyje šalių vartojami įprasti istoriniai pavadinimai: pilkieji frairiai (Britų salos), minoritai (Slovakija, Čekija, Vengrija, Austrija, Vokietija), kordelieriai (buvusi Prancūzija).
Žinomiausias lenkų šventasis yra tėvas Maksimilianas M. Kolbė (1894-1941). Kiti – palaimintasis arkivyskupas Jakubas Strzemię, palaimintasis Rafalas Chylińskis, palaimintieji Antrojo pasaulinio karo kankiniai: tėvas Janas Antoninas Bajewskis, tėvas Liudvikas Pijus Bartošikas, tėvas Juzefas Inocentas Guzas, tėvas Juzefas Achilas Puchala, tėvas Karolis Hermanas Stępieńas, brolis Antonijus Tymoteušas Trojanovskis, brolis Piotras Bonifacas Žukovskis. 1991 m. Peru buvo nužudyti Dievo tarnai tėvas Zbigniewas Strzałkowskis ir tėvas Michałas Tomaszekas.
Žymiausi pranciškonai: miręs tėvas Joachimas Baras (teisininkas), miręs tėvas Juliuszas Synowiecas (biblistas), miręs tėvas Cecylian Niezgoda (teologas, pranciškoniškumo žinovas), miręs tėvas Andrzej Klimuszko (fitoterapeutas, žolininkas), miręs tėvas Grzegorzas Sroka (fitoterapeutas, žolininkas), miręs tėvas Gžegožas Sroka (fitoterapeutas, žolininkas), kun. Iwo Zieliński (filosofas), kun. Leon Dyczewski (sociologas, kultūros ekspertas), kun. Celestyn Napiórkowski (teologas, ekumenistas), kun. Zdzisław Kijas (teologas, ekumenistas), kun. Zdzisław Suchecki (teisininkas), kun. Stanisław Bazyliński (biblistas).
Šiam ordinui priklauso penki lenkų vyskupai: t. Marian Blazej Kruszyłowicz (Ščecino-Kamieńo vyskupija), t. Augustyn Januszewicz (Brazilija), t. Jan Wilk (Brazilija), t. Stanislaw Dowlaszewicz (Bolivija), t. Jerzy Maculewicz (Uzbekistanas).
Ordinas paprastai vadovauja pranciškoniškoms asociacijoms ir tarnystėms: Pranciškaus Asyžiečio riteriai, Pasauliečių pranciškonų ordinas, Pranciškoniškasis jaunimas, pašaukimų animacija, Šv. Pranciškonai aktyviai veikia socialinėje žiniasklaidoje: televizija „Puls“, radijas „Niepokalanów“, naujienų tarnyba franciszkanie.pl. Jie turi tris leidyklas („Niepokalanów“, „Bratni Zew“ Krokuvoje, „Santa Severa“ Italijoje). Jie leidžia keletą žurnalų ir periodinių leidinių, tarp jų „Nekaltai Pradėtosios riteris“, „Nekaltai Pradėtosios riteris Polonijai“, „Šventojo Antano pasiuntinys“, „Pranciškonų srovėje“.
Jie vadovauja rekolekcijų centrams, piligrimystės namams, kultūros centrams, Susitaikinimo ir susitikimų namams Gdanske, vaizdinei evangelizacijai, fondams, asociacijoms, reabilitacijos ir priklausomybių gydymo centrams, socialinės globos namams, bendruomenės centrams, šeimų konsultavimo centrams, kelionių agentūrai, parduotuvėms, religinių reikmenų didmeninei prekybai. Niepokalanove veikia savanoriškos ugniagesių komandos religinis padalinys. Nuo 1968 m. veikia dvasininkų muzikos grupė „Fioretti“.
Pranciškonai yra Vatikano išpažinėjai, dėstytojai Lenkijos universitetuose užsienyje, katechetai mokyklose, kapelionai ligoninėse ir kalėjimuose. Jie vadovauja mokslo institutams, dviem aukštosioms seminarijoms (Krokuvoje, Lodzėje), dviem bendrojo lavinimo vidurinėms mokykloms ir dviem gimnazijoms (Legnicoje, Niepokalanove), vienuolynų ir akademinėms bibliotekoms.
Vienuoliai rengia ekumeninius susitikimus, muzikos festivalius ir jaunimo susitikimus, mokslinius simpoziumus ir koncertus. Jie vadovauja 42 parapijoms ir prižiūri 14 šventovių (garsiausios iš jų – Kalwaria Pacławska ir Niepokalanów). Jie turi vienuolynų daugelyje Europos šalių ir Šiaurės Amerikoje. Jie vykdo misijas Azijoje, Pietų Amerikoje ir Afrikoje.
Jiems priklauso didžiausias pasaulyje pranciškonų vienuolynas (Niepokalanovas), o už mūsų šalies ribų – Pranciškaus bazilika Asyžiuje, kurioje yra Poverello kapo koplyčia. Lenkijoje jie turi vieną eremitą – ant Polanowska kalno.
Pasaulyje yra apie 20 tūkst. 4 tūkst. 500 pranciškonų pranciškonų konventualų, iš kurių ketvirtadalis yra lenkai.
Lenkijoje yra trys provincijos:
Antano Paduviečio ir palaimintojo Jokūbo Strzemie provincija,
Varšuvos – Nekaltai Pradėtosios Mergelės Marijos,
Maksimilijono M. Kolbės.
Šv. Mišios:
Pirmadieniais-šeštadieniais: 10:00-19:30
SKIRK 1,2%
PAAUKOK
Aktualios naujienos
Rekolekcijos 2024 m. gruodžio 6-8 d.
Rekolekcijos 2024 m. gruodžio 6-8 d.
Spotkanie z Markiem Hyjkiem
Koncert Niepodległości
PRANCIŠKONŲ TV
3SAKINIAI
VILNIAUS KULTŪROS IR DVASINGUMO CENTRAS